FAQ


Her vil du kunne finde svar på det mest almindelige EasyInstall spørgsmål.
Hvis du ikke finder svar på dit sprøgsmål er du velkommen til at benytte vores brugerforum.

EasyInstall navne-opløser alle computerne, således at systemet kender computerens TCP/IP adresser.
Navne-opløsningen fortages via DNS. Som standard sletter Microsoft DNS server ikke records, der ikke længere
anvendes. Derfor kan DNS serveren indeholde computere, der peger på en forkert TCP/IP adresse.

For at løse dette problem skal alle DNS serverne sættes til at slette inaktive records, f.eks. efter 3 dage, således:

(Dette kræver, at servere med statisk TCP/IP adresse tilføjes manuelt til DNS, så deres TTL (Time To Live) ikke udløber.)

Højre-klik på DNS server navnet  (Windows Server 2003).


1.

dns0 dns1


2.

dns5 dns3

dns4


3.

dns5 dns6

Det kan godt lade sig gøre, kræver blot at man i FirstLogon- eller EveryLogon sætter PACKAGENO enviroment variablen til pågældende pakke nr. f.eks:

SET PACKAGENO=12345678
START /WAIT C:IXPBINIXPAS.EXE -DELFROMGROUP København
START /WAIT C:IXPBINIXPAS.EXE -ADDTOGROUP Århus

Dette kunne tyde på at Windows firewall er enablet. Firewallen skal være disablet eller åben for al trafik fra EasyInstall serveren.

EasyInstall version 4.x eller højere kræver ikke WINS

Tip: Hvis der anvendes WINS kunne det være en fordel ikke at konfigurere EasyInstall serveren med WINS server-adresser, således at EasyInstall serveren altid kun foretager navne-opløsning via DNS.

Opdatering: StartSys for DOS er ikke længere understøttet.

Vi anbefaler en redundant central DNS løsning for hele organisationen. Anvend altid den samme primær DNS server til alle enheder. Den sekundær DNS server anvendes som backup og her bør den DNS server, der er tættes på enheden anvendes.

DNS Desgin

Der bør tages fuld tape backup af alle EasyInstall filerne, dog kan følgende database og event log filer ekskluderes, da disse er låst under normal drift.

x:IXPDATAIXP.DB (Databasen)
x:IXPDATAIXP.DB.LOG (Transactions log)
x:IXPDATAIXP.EVT (Event log)

EasyInstall fortager automatisk database dumps (7 dages rotation) hver nat kl. 01.00 (kan konfigureres).
Disse dump filer placeres i x:IXPBACKUP kataloget, som:

x:IXPBACKUPIXPDB-Monday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Tuesday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Wednesday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Thursday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Friday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Saturday.reg
x:IXPBACKUPIXPDB-Sunday.reg

Databasen kan genskabes direkte fra en database dump fil.

Flytning af EasyInstall fra Server A til Server B.

1. På server A stop Easyinstall engine service.
2. På server A disable EasyInstall engine service.
3. På server A stop deling af IXP / IXP$ folderen.
4. På server A unload IXP-DB og evt. IXP-STORE via regedit.
5. Kopierer alt indhold fra server A’s IXP folderen til server B (nogle filer fra DATA kataloget kan være låst – det er ok). Det er oftest fordelagtigt at starte kopiering af folderen fra server B (den nye server).
6. – Vent på at kopiere af IXP mappen er færdig.
7. På server B importer fra IXP\BACKUP\IXPES-.reg. (backup af alle konfigurations indstillinger)

8. På server B kør installation via IXP\BIN\IXPES64.EXE -install.
9. På server B installér WADK10, link til disse 2 installere kan findes under menuen ”Help – Microsoft – Download WADK”. Først installeres ADKSETUP.EXE og efterfølgende ADKWINPESETUP. (Husk at have Microsoft Deployment service installeret og konfigureret).

10. På server B byg nye WinPE Boot Media via menuen ”Operations – Boot Media”.
11. På server B byg ny Easyinstall client installer via menuen ”Operations – Agent Setup Creator”.
12. Importer GPO administrativ template fra IXP\BIN\IXP.ADM
13. Opdater GPO indstillinger til at pege på server B.

• EasyInstall Main server name
• EasyInstall Main server TCP/IP Address
• Specificerer EasyInstall TCP/IP Port (typisk 20050)

14. Hent evt. Seneste EasyInstall version fra vores hjemmeside og opdater løsnignen til den seneste version af EasyInstall.
15. Genstart server B.
16. Server A kan nu slukkes og nedlægges. (Vi plejer at anbefale at lade den gamle server bestå nogle dage, såfremt noget er gået galt.

Tillykke du har nu flyttet EasyInstall til en ny server.

For at udfører en reparation i stedet for en re-installation skal install.bat og uninstal.bat tilpasses således:

INSTALL.BAT

IF [%ACTION%] == [I] installer produktet
IF [%ACTION%] == [RI] reparer produktet

UNINSTAL.BAT

IF [%ACTION%] == [U] afinstallerer produktet
IF [%ACTION%] == [RU] “do nothing”

For at udfører en installation fra en anden ikke EasyInstall server kræves det, at pakken fortager en godkendt tilslutning til den pågældende server – dette fordi EasyInstall Agenten kører som LocalSystem.

INSTALL.BAT

net use %driveletter% \servershare /u:%ixp_domain%%ixp_user% %ixp_password%

installerer produktet fra: %driverletter%path

net use %driveletter% /delete

UNINSTAL.BAT

net use %driveletter% \servershare /u:%ixp_domain%%ixp_user% %ixp_password%

afinstallerer produktet fra: %driverletter%path

net use %driveletter% /delete

Forbindelsen kan selvfølgelig også fortages uden drev bogstav blot ved at fjerne %drevletter%

Dette kan skyldes, at nødvendige kommandoer ikke blev udført korrekt under installationen.
Derfor er det nødvendig at udføre disse manuelt på WDS/PXE serveren, således:

wdsutil.exe /set-server /N12bootprogram:bootx86pxelinux.com /architecture:x86

wdsutil.exe /set-server /N12bootprogram:bootx64pxelinux.com /architecture:x64

wdsutil.exe /set-server /bootprogram:bootx86pxelinux.com /architecture:x86

wdsutil.exe /set-server /bootprogram:bootx64pxelinux.com /architecture:x64

Har du behov for at få udført en kommando før eller efter hver eneste pakke installation og/eller afinstallation?

Hvad kunne det være?
– Disable/enable antivirus.
– Disable/enable harddisk skrivebeskyttelse.
– Disable/enable reboots.
– Sætte globale miljø variabler.
– Slette tmp filer.
– osv…

På EasyInstall serveren under SW kataloget findes et underkatalog ved navn SYSTEM.
Her findes filerne BEFORE.BAK og AFTER.BAK.
Omdøb den ene eller begge til BEFORE.BAT og AFTER.BAT.

Disse scripts udføres kun, hvis klienten er LAN opkoblet, dvs. EasyInstall Anywhere understøtter ikke before og after scripts.

Disse scripts vil nu automatisk blive udføre, henholdsvis før og efter pakke installation og afinstallation. Disse scripts er opbygget i fire sektioner, så det er muligt at udfører en given handling i en given situation:

:I
::Installation
goto end

:U
::Uninstallation
goto end

:RU
::Reinstallation -> Unstallation
goto end

:RI
::Reinstallation -> Installation
goto end

Savner du et logoff script ?

Det er muligt via en EasyInstall pakke.
Du skal blot oprette et Logoff.bat script i pakkens rodfolder (samme placering som installations og afinstallation scripts). EasyInstall Agenten vil automatisk udføre dette script ved logoff. Pakken skal selvfølgelig installeres på maskinerne efter logoff scriptet er indlagt i pakken.

Logoff scriptet vil blive udført som den pågældende bruger og med dennes rettigheder.

Afhængig af, hvad logoff scriptet skal udfører, kan det forlænge logoff tiden.

Logoff scriptet udføres også, selvom maskinen er offline.

Der kan være flere logoff scripts – en pr. pakke, alle vil blive udført …

Afinstallation af en hel gruppe af pakker!

Opret en ny pakke gruppe og inkluder alle de pakker de skal af-installeres på en eller flere maskiner.

Double klik på en computer og i det nederste listview ses nu den nye pakke gruppe.
højreklik på denne gruppe og vælg ‘Uninstall’.
EasyInstall vil nu automatisk markerer de pakke fra denne gruppe, som måtte være installeret, til at bliver afinstalleret.

Denne metode er specielt velegnet til ‘black-listet’ software, hvor man f.eks. har oprettet uønsket ‘Out of Production’ pakker fra Apps / All Applications inventory.

Dette foretages således, fra en kommando prompt:

  1. d x:\ixp\bin
  2. net stop ixpes
  3. ren ixpes64.exe ixpes64.exe.ori
  4. copy x:\ixp\setup\debug\ixpes64.exe /y
  5. net start ixpes

Hvis EasyInstall server servicen går ned vil der automatisk bliver oprette følgende crash dump filer:

  • \IXP\LOGS\CRASHDUMP.LOG
  • \IXP\LOGS\CRASHDUMP.DMP

Disse filer må gerne sendes til IXP Data for analyse på support@ixpdata.dk
eller uploades via af vores hjemmeside under support.

Considerations: This guide describes how to move EasyInstall files. NOT additional installations as WDS/PXE, that often is installed on same location.

Stop the EasyInstall Engine service (IXP Engine). It is not necessary to stop the Agent Service.
In registry-db, unload hive HKLM\IXP-DB and (if present) HKLM\IXP-STORE (Mark IXP-DB, File, Unload Hive)
Copy all EasyInstall files from the old IXP share to the new disk. Keep directory structure. Recommended foldername is [Driveletter]\IXP

While waiting for the data to be copied, open the registry editor.
Edit drive letter and path in the following keys:

HKLM\SOFTWARE\IXP\Admin\InstallPath

HKLM\SOFTWARE\IXP\Engine:
InstallDir
InstallPath
IXPDBPath
IXPSTOREPath

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\IXPES\ImagePath

(Check key content in the following for IXP-DATA/EasyInstall content – last key-folder might carry a different name)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\{67C2A802-B92B-4C20-8347-7B0C7BAA0760}_is1:
DisplayIcon
Inno Setup: App Path
InstallLocation
QuietUninstallString (Be aware not to erase the “)
UninstallString (Be aware not to erase the “)

Edit drive letter and path in Windows Firewall inbound rules – EasyInstall Local Engine Service, “Programs and Services”

Start the EasyInstall Engine Service again, and check everything works.
Erase the old IXP folder/share
Remember to update old home-created shortcuts to the EasyInstall Administrator console or other shortcuts/shares.